donderdag 4 november 2010

Speculaas Cupcakes met Amandel toef (vega)

Het leek me de perfecte tijd om weer eens cupcakes te gaan maken.
En dan wel speciaal met pepernoten smaak... ja de Sint is weer in aantocht. 
Ik heb weer even lekker lopen snuffelen op internet, maar weer op mijn eigen recept uitgekomen.

En omdat ik graag wil koken zodat iedereen bij ons thuis kan eten, heb ik het met sojamelk en zonder ei gemaakt.
En de smaak, WOW, beter had ik niet op durven dromen, hij was super.
En dan die heerlijke Amandel frosting, jammie.
Ik had besloten om eens een andere frosting te proberen.
Natuurlijk niet een met eieren maar iets anders... en dat is geworden: flour(bloem)frosting, wow, dit is het.
Voortaan maak ik ze alleen nog maar zo :) 
 
Speculaas Cupcakes:
1 1/2 cup zelfrijzend bloem
1 tsp speculaaskruiden (Verstegen)
1 tsp baking soda
1/2 tsp zout
1/2 cup appelmoes
1/2 cup witte suiker
1/4 cup bruine basterd suiker
1 ei (in ons geval eivervanger)
1 zakje vanille suiker
1/3 cup olie
4 tbsn water (je kan hiervoor ook melk gebruiken)
Verwarm de oven alvast op 180C en zet de cupcake tray met cupcake bakjes klaar.
Mix alles in een kom tot een mooi egaal is, en doe het daarna in de cupcake bakjes. 
Deeg is genoeg voor ongeveer 12 cupcakes en 8 mini's.
De cupcakes zijn klaar als de sateprikker er droog uitkomt.

Amandel frosting
1/4 cup bloem
1 cup suiker
1 cup sojamelk (of gewone)
1 cup boter (wajang) op kamer temperatuur
1 zakje vanille suiker
1 tsp amandel extract
mespuntje zout
Doe alles in een steelpan behalve de boter.
Zet het op het vuur en goed blijven roeren, het lijkt heel lang vloeibaar te blijven maar opeens word het een papje.
Haal het dan van het vuur en giet het in een meng kom, mix het nu door elkaar totdat het afgekoeld is.
Als het is afgekoeld voeg er dan de boter bij. Mix eerst langzaam totdat de boter in stukjes in en mix het geheel daarna het geheel tot het mooi en creamy is.

En nu mooi op de cupcakes spuiten, ik heb ze afgemaakt met wat speculaas kruimels.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten